Bezpieczeństwo nauczania zdalnego


Bezpieczeństwo w okresie nauczania zdalnego

W obecnej sytuacji narażeni jesteśmy bardziej niż zazwyczaj na szkodliwe skutki pracy przed monitorem, pracy przy komputerze. Zadbajcie o to, aby Wasze dzieci:


1. Przestrzegały zasad bezpiecznej pracy z komputerem oraz bezpiecznego, zgodnego z prawem i dobrym obyczajem poruszania się w Internecie.

Szczególnej ostrożności wymagają m.in.: logowania (czy na pewno jesteśmy na właściwej, bezpiecznej stronie), wyrażanie zgód (dzieci często nie czytają i się zgadzają), podawanie danych wrażliwych.

2. Starały się, w miarę możliwości, nie przekraczać dziennej bezpiecznej dawki pracy przy monitorze czy wyświetlaczu elektronicznym – dla dzieci w wieku szkolnym jest to 1,5h, jednocześnie trzeba pamiętać o przerwach podczas tej pracy.

Najnowsze badania dowodzą, że aby zadbać o wzrok należy robić przerwy co 20 minut i koniecznie popatrzeć wówczas przez chwilę (niech to będzie choć minuta, dwie) w dal, najlepiej przez okno, gdy nie mamy innej możliwości.

My ze swej strony postaramy się, aby przygotowane lekcje odnosiły się również do innych źródeł, nie tylko tych, dostępnych przez komputer.

3. Miały jakąś zdrową aktywność fizyczną podczas przerw w pracy z komputerem i nie tylko.

4. Unikały uzależnień i zagrożeń związanych z wykorzystaniem technologii komputerowych oraz dostępem do Internetu.

Zadbajmy, aby mimo trudnej sytuacji mieli zróżnicowany plan dnia, poruszali się, mieli werbalny kontakt z rodziną, jedli z dala od komputera, komórki itd., najlepiej w towarzystwie rodziny, porozmawiali telefonicznie z kolegami.

5. Nie były narażone w Internecie na treści niebezpieczne dla rozwoju psychicznego i moralnego, na niebezpieczne kontakty i inne zagrożenia.

Jako rodzice, nie możecie Państwo pozostawiać aktywności dziecka w Internecie bez kontroli.

Warto korzystać z opcji kontroli rodzicielskiej w systemach (na komputerach, smartfonach, tabletach itp.) oraz z dodatkowego oprogramowania. Pamiętajmy o ich aktualizowaniu. Wskazane jest również bezpośrednie monitorowanie działań dziecka w Internecie, szczególnie u mniejszych dzieci.

6. Inne ważne aspekty przy pracy zdalnej, to m.in. zabezpieczenie własnych zasobów (dane, aplikacje itd.) oraz kwestia praw autorskich i ochrony prywatności.

Nie wyczerpuje to oczywiście tego obszernego tematu, ani nie stanowi 100% gwarancji

(nikt takiej nikomu nie daje), ale aby zwiększyć bezpieczeństwo w tych obszarach warto zadbać o kilka podstawowych spraw:

  • posiadanie legalnego i aktualizowanego oprogramowania antywirusowego, są wersje darmowe,
  • wybór bezpiecznej przeglądarki oraz aktualizowanie jej zabezpieczeń, a także instalowanie wybranych dodatków podnoszących bezpieczeństwo,
  • przegląd i właściwa konfiguracja ustawień bezpieczeństwa i prywatności w przeglądarce,
  • instalowanie dodatków do przeglądarek ograniczających pozyskiwanie przez nie prywatnych danych,
  • ocena wizualna oraz testowanie nieznanych, czy podejrzanych linków,
Zanim klikniesz w link najedź na niego wskaźnikiem myszy i sprawdź czy jest poprawnie skonstruowany, czy nie zawiera np. zamiast ukośnika 1 lub dziwnego dla tego adresu rozszerzenia.
Sprawdź, czy strona opiera się o szyfrowany protokół HTTPS.
Skorzystaj z testów bezpieczeństwa witryny online.

  • stosowanie się do prawa w zakresie prawa autorskiego oraz ochrony prywatności i wizerunku w Internecie.

Ważne, aby nie narazić się na złamanie prawa, gdy np. nieświadomie udostępnimy dane osobowe lub wizerunek kolegów lub umieszczamy materiały pobrane z sieci np. w wypracowaniu, nie powołując się na autora.

Dla niektórych z Was część z tych zagadnień może wymagać rozwinięcia, dlatego w najbliższych dniach pojawią się dodatkowe informacje.