Maria Skłodowska-Curie
Szkoła Podstawowa nr 4 w Aleksandrowie Łódzkim nosi imię wybitnej Polki, wspaniałego naukowca - dwukrotnej laureatki Nagrody Nobla w dziedzinie fizyki i chemii, a jednocześnie niezwykłego człowieka - imię Marii Skłodowskiej - Curie.
1867- urodziny Marii Skłodowskiej
1883 - ukończenie gimnazjum
1891- rozpoczęcie studiów na Sorbonie
1895 - małżeństwo z Piotrem Curie
1899- odkrycie radu i polonu - pierwiastków promieniotwórczych
1903 - uzyskanie doktoratu
1903 - otrzymanie Nagrody Nobla razem z mężem Piotrem Curie
1911 - ponowne otrzymanie Nagrody Nobla
1912 - rozpoczęcie budowy Instytutu Radowego
1932 - otwarcie Instytutu
1934 - śmierć Marii Skłodowskiej - Curie
Maria Skłodowska - Curie powiedziała o sobie:
"Jestem z tych, którzy wiedzą, że Nauka jest czymś bardzo pięknym. Uczony jest w swoim laboratorium nie tylko technikiem, lecz również dzieckiem wpatrzonym w zjawiska przyrody, wzruszające, jak baśń czarodziejska."
Koncepcja pracy Szkoły Podstawowej nr 4
im. Marii Skłodowskiej-Curie
w Aleksandrowie Łódzkim
na lata 2012-2017
Misja
Jesteśmy szkołą bezpieczną, interesującą, przyjazną, gdzie dziecko nie ginie w tłumie i rozwija swoje zdolności.
Wysoki poziom kształcenia zapewnia dobrze wykwalifikowana kadra pedagogiczna, a nowoczesna baza dydaktyczna i sportowa pozwala na wszechstronny rozwój ucznia.
Wizja
1.Nadrzędnym celem szkoły jest prawo do sukcesu każdego ucznia na miarę jego możliwości. Szkoła jest przyjazna uczniowi i nauczycielowi. Dostosowana do standardów europejskich. Nowocześnie administrowana i wyposażona w pomoce naukowe.
2.Życzliwa atmosfera sprzyja podtrzymaniu chęci i gotowości do nauki oraz pracy twórczej ucznia, rozwojowi jego osobowości.
3.Szkoła kształtuje postawy prospołeczne, przygotowuje ucznia do życia w społeczeństwie, uczy kultury osobistej.
4.Szkoła jest silnie związana ze środowiskiem lokalnym; współpracuje ze strukturami samorządowymi i innymi organizacjami działającymi na rzecz edukacji i pomocy społecznej.
5.Działalność szkoły oparta jest na ścisłej współpracy dyrekcji, nauczycieli, samorządu uczniowskiego i rodziców.
Priorytety szkoły:
1.Wychowanie patriotyczne i regionalne ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia poczucia tożsamości narodowej.
2.Wychowywanie ku wartościom duchowym i społecznym – odpowiedzialność, uczciwość, tolerancja.
3.Edukacja europejska.
4.Wychowanie przez sport.
Model absolwenta:
1.Jest uczciwy:
a)nie kłamie,
b)nie oszukuje.
2.Jest wiarygodny i odpowiedzialny:
a)zawsze postępuje zgodnie z zasadami,
b)dotrzymuje zobowiązań,
c)przewiduje skutki swoich działań,
d)ponosi konsekwencje swoich czynów.
3.Jest wytrwały:
a)systematycznie wykonuje zadania i obowiązki,
b)realizuje swoje marzenia i plany.
4.Jest ciekawy świata:
a)zna najbliższe środowisko,
b)poznaje złożoność świata,
c)analizuje istniejące w nim zależności.
5.Jest kreatywny i przedsiębiorczy:
a)w sposób twórczy rozwiązuje problemy,
b)wyznacza cele i dąży do ich realizacji,
c)radzi sobie w trudnych sytuacjach.
6.Jest tolerancyjny:
a)akceptuje odmienność innych osób, m.in. ze względu na ich narodowość i religię,
b)wrażliwy na potrzeby innych.
7.Jest otwarty na europejskie i światowe wartości kultury.
8.Jest kulturalną osobą:
a)przestrzega zasad bezpiecznego i kulturalnego zachowania się w szkole,
b)okazuje szacunek i życzliwość rówieśnikom i osobom dorosłym,
c)dba o język ojczysty, nie używa wulgaryzmów.
9.Angażuje się w działania na rzecz lokalnego środowiska.
10.Reprezentuje postawę patriotyczną:
a)zna symbole narodowe, regionalne,
b)wie jak się wobec nich zachować.
Zadania priorytetowe szkoły:
1.Pełna realizacja podstawy programowej umożliwiająca uzyskanie przez uczniów wysokich wyników na sprawdzianie zewnętrznym.
2.Stałe kształtowanie kompetencji kluczowych:
a)umiejętność uczenia się,
b)kompetencje matematyczne, informatyczne,
c)poprawność językowa,
d)porozumiewanie się w języku obcym,
e)kompetencje społeczne i obywatelskie,
f)przedsiębiorczość,
g)świadomość i ekspresja kulturowa.
3.Stosowanie nowoczesnych metod nauczania – zapewnienie i rozwój bazy dydaktycznej
i możliwości doskonalenia zawodowego nauczycielom.
4.Stała praca z uczniem zdolnym oraz wymagającym wsparcia (pomoc psychologiczno-pedagogiczna).
5.Kształtowanie właściwego zachowania i kultury osobistej uczniów.
6.Zapewnienie bezpieczeństwa uczniom.
7.Współpraca z rodzicami.
8.Współpraca z samorządem oraz instytucjami, stowarzyszeniami w celu poprawy jakości pracy szkoły.