MALI ODKRYWCY 2021/22
CZYTAJUczniowie klasy 3a rozpoczęli projekt Fundacji Uniwersytet Dzieci pod
hasłem "Mali Odkrywcy . Jak zapisać się w historii świata" od
realizacji tematu " Jak być dobrym przyjacielem?". Zajęcia przyniosły
wiele radości i przyczyniły się do integracji zespołu. Dzieciom bardzo
podobała się opowieść o króliku, autorstwa Cori Doerrfeld.
Wykorzystaliśmy również przykłady pięknej przyjaźni z książek "Kubuś
Puchatek" i " Dzieci z Bullerbyn", czytając wybrane fragmenty. Mogły
też rozwinąć wzajemną komunikację i wzmocnić pozytywne relacje podczas
zabawy z kłębkiem wełny.
· W ramach projektu „ Mali odkrywcy. Jak zapisać się w historii świata”, uczniowie klasy III a dowiedzieli się, że warto mieć marzenia, bo one sprawiają, że się rozwijamy. Zrealizowane marzenia dają poczucie szczęścia i satysfakcji. Dzięki nim uczymy się nowych umiejętności, możemy poznawać nowych ludzi, przeżywać ciekawe przygody. Marzenia mogą być bardzo różne: mogą dotyczyć posiadania rzeczy, realizacji doświadczeń, zdobywania umiejętności, czy też tworzenia nowych rzeczy. Dzięki temu, że się różnimy w marzeniach, świat rozwija się w wielu różnych dziedzinach. Na zajęciach dzieci stworzyły w grupach „ Mapy wspólnych marzeń”, wykazały się też kreatywnością przy projektowaniu „ Spełniacza marzeń”, objaśniając potem sposób działania swoich magicznych maszyn. Ważnym elementem lekcji okazał się być wykład, który przypomniał o tym, że warto spełniać nie tylko swoje marzenia , ale tez pomagać w ich spełnianiu innym, co staramy się robić , biorąc udział w różnych akcjach charytatywnych. Bardzo ciekawe było ćwiczenie z wybieraniem cech osobowości , które pomagają w realizacji marzeń, uczniowie szukali swoich mocnych stron, oraz takich, które jeszcze należy poćwiczyć, aby osiągnąć wymarzony cel. Jednym słowem marzenia to światełko , za którym warto podążać i wierzyć , że się spełni, to , o czym marzymy.
· Uczniowie klasy 3a zrealizowali kolejną lekcję z projektu „ Mali odkrywcy. Jak zapisać się w historii świata?”. Tym razem przenieśli się wehikułem czasu do epoki średniowiecza, żeby dowiedzieć się, jak się wtedy żyło , ale przede wszystkim ,co jedzono na dworze królewskim. Dzieci zainteresowała bardzo postać królowej Jadwigi , która według legendy pozostawiła ślad swojej stopy na kamieniu przy katedrze Karmelitów, co zachęciło dzieci do odwiedzenia tego historycznego miejsca, jak i innych takich w Krakowie. Jednym z celów lekcji było utrwalenie zasad zdrowego odżywiania, a wiedza o walorach kasz i warzyw jakie jedzono dawniej , tylko je wzbogaciła . Radosnym elementem była degustacja suszonych owoców , które wszystkim bardzo smakowały. Najwięcej wrażeń przyniosła jednak praca w grupach. Efektem miało być stworzenie karty jadłospisu dla króla. Powstały bardzo ciekawe prace. Zajęcia , okazały się bardzo ciekawą lekcją historii i pozwoliły na integrację zespołu klasy, co jest bardzo cenne w aktualnych czasach.
· W ramach realizacji projektu „ Mali odkrywcy . Jak zapisać się w historii świata” Uniwersytetu Dzieci, uczniowie klasy IIIa , zrealizowali temat : „Co ma wspólnego kapusta z kwasem? Zainspirowani dokonaniami patronki naszej szkoły ,wielkiej uczonej Marii Skłodowskiej – Curie, sami podjęli próbę przeprowadzenia eksperymentów chemicznych, pod kierunkiem wychowawcy. Na początku obejrzeli krótki wykład z laboratorium chemicznego dotyczący pracy współczesnego chemika , który zachęcił dzieci do doświadczenia oraz w przystępny sposób objaśnił znaczenie pojęcia kwasów i zasad . W klasie powstało małe laboratorium. Uczniowie pracowali w parach, działając według instrukcji podanej przez nauczyciela. Bazą – czyli wskaźnikiem, był wywar z czerwonej kapusty, do którego mali chemicy dodawali różnych substancji np. soku z cytryny , octu proszku do prania, a nawet kredy . Obserwując zmianę koloru, mogli ocenić, które substancje są kwasami, a które zasadami. W zeszytach, a potem wspólnie na tablicy podsumowywali wyniki i wyciągali wnioski. To była bardzo ekscytująca, pełna ciekawych wrażeń lekcja.
· W ramach realizacji projektu “Mali odkrywcy. Jak zapisać się w historii świata?”, uczniowie klasy III a bliżej poznali postać patronki naszej szkoły Marii Skłodowskiej-Curie. Zainspirowani dokonaniami wielkiej uczonej, przeczytali samodzielnie lekturę napisaną przez Julitę Grodek „ Mania , dziewczyna inna niż wszystkie”. Polecamy tę książkę wszystkim uczniom naszej szkoły. Można poznać historię życia noblistki, najpierw małej Mani, a później dorosłej Marii poprzez rozmowy z najważniejszymi w jej życiu postaciami. Druga część książki pozwala przypomnieć najważniejsze fakty z życia Marii Skłodowskiej a także wyjaśnić trudne pojęcia z nią związane, m.in. radioaktywność. Dzięki tej książce można zdobyć wiedzę o przydatności odkryć naukowych w życiu codziennym, oraz rozbudzić ciekawość wobec świata i jego zasobów. Efektem zajęć poświęconych naszej patronce były plakaty wykonane w grupach przez uczniów, którzy w ten sposób chcieli uczcić pamięć o uczonej ,której dumne imię nosi nasza szkoła. Był to prezent na 62 rocznicę Święta Szkoły, które to obchodzimy zawsze w dniu 10 grudnia